Feiten
Na een stevige regenbui is er waterschade ontstaan in het appartement van de wederpartij. Cliënte was bereid de schade zelf te herstellen. Hij kreeg een bedrag toegewezen van zijn bedrijfsaansprakelijkheidsverzekeraar, maar dit was niet voldoende om de gehele schade te dekken. Ondertussen stond het appartement leeg en liep de wederpartij hierdoor huurinkomsten mis. Het contact tussen partijen verliep moeizaam en dit zorgde voor vertraging in de afhandeling van de claim. Deze vertraging zorgde weer voor een stijgend claimbedrag.
Voor de wederpartij was, na enkele maanden matige bereikbaarheid, de maat vol. Zij liet de schade herstellen door een andere partij. Hierna wilde zij de schade voor huurderving, de kosten van schadeherstel én de juridische kosten op cliënte verhalen.
Aanpak van Alterlaw
Alterlaw heeft direct contact gezocht met de advocaat van de wederpartij en gevraagd naar bewijs voor alle schadeposten. Er was geen bewijs geleverd voor een potentiële huurder die direct na het ontstaan van de schade zijn intrek zou nemen in het appartement. Ook viel te betwisten of er in de zes maanden dat het geschil duurde een andere huurder bereid was erin te trekken. Verder was het onduidelijk waarom de schade aan het appartement niet eerder was hersteld. Tot slot waren de juridische kosten buitenproportioneel hoog.
De partij die claimt schade te hebben, dient zijn schade zoveel mogelijk te beperken. Dat lijkt in deze zaak niet te zijn gebeurd. Cliënte bood aan om herstelwerkzaamheden uit te voeren en dit werd door de wederpartij geaccepteerd. De wederpartij claimt vervolgens veel meer schade en gaat ervan uit dat cliënte kosteloos de werkzaamheden moet afronden boven op de schadevergoeding. Alterlaw verwierp al deze claims en begon te onderhandelen over een gunstige regeling.
De schikking
Contact
Over de auteur
Nurlan Agayev
LLM